^
Мотивуємо молодь до дії

Міжнародний соціальний форум “Деінституціалізація: мультидисциплінарні команди”

 

 

 

Вже вчетверте Форум, присвячений Деінституціалізації (ДІ), об’єднує навколо себе людей зі спільною ціллю: щоб кожна дитина в нашій країні виховувалась в родині.

 

Цього разу тема Форуму була: “Деінституціалізація: мультидисплінарні команди”.
На форумі зібрались представники соціальних служб і поліції, медики, освітяни, фахівці соціальної роботи, заступники і голови ОТГ, громадські активісти і просто небайдужі люди до реформи ДІ.

 

І не дивуйтесь різноплановості професій цих людей: кожен з присутніх знає, що чим би вони не займались, зміни в країні починаються з них. Кожен, в міру своїх компетенцій, може стати рушійною силою і важливою частиною мультидисплінарної команди (МДК), які створюються для роботи з родинами в складних життєвих обставинах та дослідження і впровадження необхідних соціальних послуг в громаді з метою забезпечення права кожної дитини на виховання в сім’ї.

 

 

Виконавча директорка Благодійної організації “Львівська освітня фундація”  Мар’яна Кащак зазначила, що до ХІХ ст. в нашій країні існувала традиція взаємодопомоги і відповідальності громади “один за одного”. В окремих громадах навіть створювались фонди убогих та сиріт, з яких виділялись кошти на допомогу.
Після двох Світових воєн кількість дітей-сиріт неймовірно зросла, з’явилась необхідність у великій кількості сиротинців. У той час створення розгалуженої системи інституційних закладів було адекватною відповіддю на масштабну суспільну проблему. Пізніше, згільно державної політики СРСР,  кількість закладів була додатково збільшена, оскільки влада вважала інституційні заклади єдиним місцем, де можливо виховати справжнього громадянина.

Наразі 92,3% дітей в інституціях мають хоча б одного з батьків, тому, очевидно, що вартувало би ресурс держави направити на допомогу сім’ям у СЖО.

 

За нашими спостереженнями, причини потрапляння дітей у притулки змінюється кожні 10 років: якщо раніше причиною вилучення були, більшою мірою, побутові умови життя родини, то зараз, згідно нашого дослідження особистих справ дітей, які потрапляють до притулку ССД ЛОДА, діти залишають домівки самостійно через відсутність контакту з батьками, невміння будувати стосунки один з одним.
Виходом з цієї ситуації є:

  • Навчання батьків, підвищення батьківського потенціалу.
  • Підтримка дітей у громаді, інтеграція родин у СЖО в громаду міста чи села.
  • Створення МДК для роботи з різними випадками.

 

 

 

Важливим для нас стало те, що Форум став платформою для спілкування з Керівницею експертної групи з питань формування соціальних послуг та розвитку соціального замовлення Директорату соціальних послуг та інтеграції Міністерства соціальної політики України Оксаною Сулімою. Учасники форуму з перших рук отримали інформацію про нову редакцію Закону про соціальні послуги, який чекає підпису Президента.

Внесення змін до восьми законів обіцяють нам наступні переваги:

  • Доступність послуг та прозорість процесу їх надання, захист прав отримувачів
  • Удосконалення управління системою в умовах децентралізації та оптимізація видатків.
  • Сприяння створенню ринку соціальних послуг, підтримка недержавних організацій.
  • Адресність соціальних послуг.
  • Єдині підходи в організації роботи системи.



Вже вдруге, міжнародним досвідом впровадження реформи ДІ, з нами ділиться президент міжнародної організації  FICE International Герман Радлер.

«Люди чекають не на благодійність чи допомогу, а на якісну соціальну ринкову послугу»
*
«Надавачі соціальних послуг конкурують між собою у різних громадах. Це є запорукою якості послуг!»
*
«Надавачі соціальних послуг використовують ті ж інструменти фандрайзингу, що й бізнес!»
*
«Соціальні послуги покликані не допомагати, а «сцілювати», комплексно підходячи до потреб клієнта. В цьому є головне завдання мультидисциплінарних команд!»

Пан Герман розповідав про МДК на прикладі Клініки денного перебування для дітей з поведінковими і ментальними розладами(Австрія). Герман наполягав на використанні поняття “мультиПрофесійна” команда. Адже важлива не тільки різноплановість галузей залучених до справи, а професійність і компетенція кожного учасника. Характерною особливістю австрійських колег є трансдисциплінарні знання однієї людини: медик за освітою також володіє компетенціями, наприклад, в арт-терапії, має диплом психолога чи психотерапевта тощо. І, на думку Германа, кожен соціальний працівник має, в загальному, мати уявлення з областей освіти, соціології, психології, етики/філософії, права і економіки, володіти навичками професійної інтеграції, вміти вчитись і навчати. Зі свого досвіду, лектор попередив нас про те, що робота в такій команді може бути:

  • Напруженою і складною. Треба навчитись не “перетягувати ковдру на себе”, а вміти обмінюватись досвідом і інтегрувати, прилаштовувати досвід кожного відповідно до наявної проблеми.
  • Поверхневою. Важливо, щоб “культура співпраці” не перетворювалась на видимість співпраці, коли кожен намагається прийняти сторону іншого задля збереження приятельських стосунків, а не вирішення проблеми клієнта.
  • Складним завданням і постійним викликом. Адже при наявності великої кількості професіоналів і спільного завдання, може нівелюватись авторитет окремої людини і завдання керівника тримати баланс між загальною ідею, командною роботою і роллю кожного професіонала в справі.

 

 

Наступна доповідачка, голова правління ГО “Соціальна синергія”  Маріанна Онуфрик, ознайомила нас з Міжнародною класифікацією функціонування(МКФ) для інклюзивної освіти, яка зараз перекладається і українською мовою. Ця безкоштовна система дозволяє вчителям, батькам і працівникам ІРЦ мати спільну мову засновану на фактах; дозволяє побачити не діагноз, а конкретну потребу і шляхи її задоволення для тієї чи іншої дитини.

Пані Маріанна наголосила, що інклюзивна освіта дає переваги для кожного учасника навчального процесу: наприклад, обдарована дитина не може і не має навчатись в першому класі тільки через те, що досягла віку шести років, а має отримати доступ до інформації і належне навчання відповідно до його/її потреб.

 

 

Протягом Форуму, говорячи про те саме поняття МДК, як ви могли помітити, використовувались вже слова і “мультидисциплінарні”, і “мультипрофесіональні”. В свою чергу, керівниця тренінгових програм МБО “Надія і житло для дітей”, Ольга Мороз пропонує застосовувати словосполучення “МІЖдисплінарні” команди, вказуючи на необхідність не тільки різнопланових професіоналів, а і на їх, в першу чергу, якісній взаємодії.
Важливим елементом успіху роботи МДК є формування спільних цінностей через навчання. І, мало хто про це згадує, але незмінним членом МДК має бути і сама родина, і дитина(якщо не безпосередньо, то у вигляді бесід адаптованих під вік дитини про всі процеси, які відбуваються/відбуватимуться в їх сім’ї; при найгіршому розвитку подій — надання статусу дитині — ми даємо їй можливість поетапно пережити травму, а не приймати рішення за спиною дитини і ставити її перед фактом, тим самим травмуючи ще більше).

 


Мабуть, найбільш резонансний виступ для всіх форумчан був у Людмили Волинець, Керівниці секретаріату міжфракційного депутатського об’єднання “Захист прав дітей — пріоритет держави”. Годі знайти людину, яка більше орієнтується у законодавстві та  нормативно правових актах, адже вона безпосередньо брала участь у їх формуванні. На живих прикладах почули як часто, додаткові приписи які надходять на місця, не співпадають з самою нормативною базою. Важливою ремаркою стало, що у вертикалі влади ми прослідковуємо міцні зв’язки(приписи з міністерства виконуються департаментами), але для успіху роботи МДК необхідно зміцнювати горизонтальні зв’язки та міжвідомчу взаємодію. Влучно було відмічено, що громади мають оцінювати не свої можливості в наданні тих чи інших послуг, а потреби дитини. Доповідь Людмили Семенівни кілька разів викликала шквал овацій.

 


Закривав “теоретичну” частину форуму виступ Світлани Гаврилюк, завідувачки притулку для дітей ССД ЛОДА. Пані Світлана познайомила учасників з конкретними випадками, з якими стикається у притулку. Часто, потрапляння дитини у цей заклад є результатом недостатньої роботи спеціалістів на місцях, або неузгодженості дій представників різних відомств. Доповідь пані Світлани стала логічним містком між теоретичною та практичною частинами форуму.

Важливою частиною цьогорічного Форуму стала робота в групах, які були сформовані за принципом МДК — як одна команда працювали освітяни, медики, представники Служб у справах дітей, фахівці соціальної роботи та представники громадських організацій. Отримавши до розгляду реальні кейси, групи обговорювали: які соціальні послуги необхідні для тої чи іншої родини в СЖО і що необхідно зробити, щоб діти залишились в сім’ї.

Ми вдячні всім учасникам за цей насичений день навчання і обміну досвідом. Пліч-о-пліч з вами, реформа ДІ буде обов’язково впроваджена.

 

Отут можна переглянути відеозапис першої, другої та третьої частин форуму.

 

#JustDoDI

#Реформа_яка_стосується_кожного

Благодійники: